Jag påstår alltså att den värld vi byggt upp med
hus och gator och torg är ett resultat av vår egen kropp. Arkitekturen bygger
alltså på oss själva. Men relationen är inte så enkelriktad som det kan tyckas,
man kan se det som en dialog mellan våra kroppar och arkitekturen, vi skapar
något som i sin tur studsar tillbaka på oss och skapar något nytt. I stunden då
vår studsboll av idéer träffar det vi betraktar händer något, bollen förändras
och kommer tillbaka mot oss i en ny form.
I skapandet av arkitekturen är det visuella
dominerande, vi ritar våra streck, skapar tredimensionella bilder i våra
datorer och går runt i dessa virtuella världar, ändrar och filar tills vår
artificiella lilla promenad känns fulländad. Ritningar skickas iväg, mark grävs
upp och plötsligt är den där – det önskade rummet. Eller? I jämförelse med
ritningarna ser allt korrekt ut, men det är något som inte stämmer. Plötsligt
känner vi lukter som våra avatarer aldrig sagt någonting om, gatans våta asfalt
som torkar upp i den låga höstsolen, varje steg är plötsligt så mycket mer än
ett musklick framåt, markens hårdhet pulserar upp i våra vader, en plötslig
vind letar sig in i våra nackar och får oss att rysa, i lä mot fasaden strålar
kylan från tegelstenarna in genom jackan, blundades försöker vi ta en paus från
tillvaron, vårt rum, men våra kroppar stänger inte av, vi hör kyrkklockorna
från Tyska kyrkan och långt borta en ambulans. Det är ingen idé att blunda
inser vi.
I vår upplevelse av arkitekturen, spelar så
många fler aspekter in än vid skapandet av den. Långt innan vår tidräkning
fastslog Aristoteles att människan hade fem sinnen; hörseln, känseln, synen,
smaken och lukten. Det intressanta är hur synen så helt dominerat arkitekturen
när t.ex. lukt- och smaksinnet anses vara de som ligger kvar starkast i våra
minnen. På senare tid har forskare pratat om andra sinnen utöver nämnda fem som
tar emot andra slags stimuli, bland dessa finns idén om att musklernas
aktivitet, alltså själva rörelsen och förändringen av kroppens position i
rummet är ytterligare ett sätt att uppleva omvärlden vilket verkligen är
relevant när vi pratar om kroppens relation till staden (i vilken kroppar är i
ständig rörelse).
Att
vår upplevelse av arkitektur står på så många ben borde alltså betyda att vi
vid skapandet av arkitektur åtminstone står kvar på våra egna två, väl
förankrade och medvetna om människokroppens sinnen och reaktioner, och med
öppna ögon.

Inga kommentarer:
Skicka en kommentar